Avand in vedere ca aici, pe forum, par sa fi fost mai multe scantei decat pe insula, nu am mai vrut sa ma mai bag in seama sau sa pun poze. Am preferat sa stau deoparte.
Totusi, urmarind discutia, as vrea sa subliniez cateva aspecte:
1. Nu cred ca sunt prea multi turisti carora sa nu le pese de necazul localnicilor. Desi suna cam aiurea, exista turisti care par mai afectati sufleteste decat multi localnici. Asta din cauza faptului ca fiecare este interesat de proprietatile lui si intr-o mai mica masura de ale altora. Mentalitatea de baza este ca totul merge inainte si atata timp cat nu exista pierderi de vieti omenesti, totul este in regula. Exista mana de lucru, exista materiale si exista compensatii. Toti cei afectati de incendiu vor primi compensatii pentru pierderile suferite.
2. Ca turist trebuie sa iti vezi de vacanta ta si sa te simti bine. Grecul nu e carcotas si nu gandeste romaneste. Grecul se simte oarecum prost ca incendiul ti-a afectat tie vacanta, in niciun caz nu va comenta ca faci poze la flacari. Grecul nu vrea ca tu sa il ajuti, ci vrea ca tu sa te relaxezi, pentru ca asta e motivul vizitei tale. Considera ca se poate descurca si singur, iar tu trebuie sa te simti bine in tara lui, nu sa il incurci sau sa faci munca in locul lui.
Asadar, toti cei care sunteti acolo sau urmeaza sa ajungeti, cu toata parerea de rau pe care o aveti vizavi de necazul lor, simtiti-va (cat se poate de) bine. Asta este ajutorul pe care il puteti oferi, in primul rand. Este ajutorul psihologic de care ei au nevoie. Stand incruntati si ingrijorati nu le sunteti de niciun ajutor. Banii pe care ii dati pe sezloguri, suveniruri si pe consumatii, conteaza, dar nu atat de mult pe cat se crede. Nu se bazeaza nimeni pe banii astia in vederea refacerii proprietatilor, ci pe banii care vor veni de la stat.
3. Pene de curent au fost si, posibil, vor mai fi. Au ars stalpi si s-au topit cabluri, care au fost si vor continua sa mai fie inlocuiti/inlocuite. Cine este acolo, probabil va mai vedea camioane carand stalpi. Din punctul asta de vedere s-au miscat foarte bine, problemele remediindu-se relativ repede, luand in considerare stalpii din lemn si traseele cablurilor electrice de pe insula.
4. Incendiile care au fost si care vor mai urma, au lasat si vor lasa, in continuare, urme adanci pe insula. Pe deoparte intervine starea tipic umana in care te vezi cu sacii in caruta si iti continui viata fara sa iei masuri de limitare a extinderii viitoarelor incendii sau de inlesnire a viitoarelor interventii. Nu este primul incendiu major si nici ultimul nu va fi. Pe de alta parte, nici nu se doresc asemenea lucruri. UE exista doar pentru ca tarile puternice sa suga seva tarilor slabe si sa le ingenuncheze. Indatorare pana la sclavie. Acest lucru nu se poate realiza decat cu oameni din interior. Este si cazul nostru si cazul Greciei.
La un foc in padure se intervine pe calea aerului si asta doar pentru a-i reduce din "avant"; interventia la nivelul solului reprezinta o tentativa de sinucidere. Un sprijin aerian (la nivelul incendiului actual si a "paisului" care favoriza extinderea rapida la nivelul solului) necesita mult mai mult de 5 elicoptere si 3 avioane (avioane care, oricum, au fost utilizate mult sub necesar). La incendiile din zonele de padure trebuie creat un perimetru (izolare / limitarea extinderii) si lasat sa arda pana ajunge la marginile perimetrului pentru a putea fi stins definitiv. Este un sacrificiu care se asuma in locul vietilor omenesti.
Infrastructura de drumuri forestiere a insulei ar fi permis crearea unor perimetre restranse, iar extinderea focului ar fi fost limitata drastic. Problema este ca, desi exista aceste drumuri si insula nu se afla la primul incendiu, totusi ele nu au fost puse la punct pentru a facilita circulatia vehiculelor de interventie si interventia la marginile unor perimetre mult mai mici. Nu zice nimeni sa se asfalteze drumurile forestiere sau sa fie aduse la nivelul la care sa se circule lejer cu masina mica, ci sa fie aduse la nivelul la care pot fi practicabile pentru autospecialele de pompieri, cisterne, camioane, pick-up-uri, etc.
Am o admiratie de nedescris pentru toti cei care au contribuit (in adevaratul sens al cuvantului) la interventie: pompieri, militari, rezervisti, localnici, etc. Oamenii astia chiar si-au dat interesul pentru a opri incendiul si pentru a limita pierderile. Din pacate, ori au existat interese (ca si la noi) ca focul sa dainuie si sa se extinda, ori, pur si simplu, a existat o doza de incompetenta si lipsa de imaginatie in randul coordonatorilor acestei interventii. Tind sa cred prima varianta. Distrugerea e urmata de compensare, care reprezinta un motiv de imprumut si asta inseamna indatorare.