Atat "scaparea" cat si "fortarea" legii ne plaseaza in zona nelegalului si ceea ce este nelegal nu este permis. oricat de pozitiv ar parea la prima vedere. Eu, daca as fi chemat la serviciul rutier din pricina unui mail ce contine sesizarea unei presupuse contraventii de catre un coparticipant la trafic, as scutura agentul pentru umpic de abuz in serviciu. Situatia ar fi vadit dezavantajoasa pentru el ca functionar ce trebuie sa se supuna legii. Ar trebui sa explice in ce conditii a consultat evidenta informatizata a autovehiculelor atat timp cat nu justifica un interes operativ sau un dosar in lucru. Ar mai trebui sa justifice in ce temei legal m`a chemat/invitat la sediu. Ce sunt, suspect, invinuit ? Sa stam de vorba ? Sa ma mustre ? De ce ? Are el vreo proba ca ma savarsit vreo contraventie ?
Eu am rezerve fata de acest gen de proceduri cu rol de dojana. Ar mai lipsi sa comunice reclamantului si o adresa din care sa rezulte ca m`a chemat si .... sa ma nominalizeze cu toate datele mele de identificare.
Nu cred ca o astfel de procedura (sau altele asemenea) sunt de natura sa disciplineze traficul rutier autohton. Poate un set de masuri mai drastice pentru obtinerea permisului de conducere; extinderea sistemului de supraveghere video a traficului, mai multe echipaje masate in zonele cu trafic fierbinte; imbunatatirea infrastructurii rutiere (sa aiba loc si gonacii si soferii mai lenti), o mai buna educatie a soferului care nu concepe sa utilizeze un mijloc de transport in comun nici cand merge la juma de km sa`si ia o paine ... samd.
Traficul de la noi, in forma in care se prezinta, este rezultatul mai multor factori ce au proliferat in timp, astfel ca, nu vad rezolvarea intr-o procedura cu reclamatii prin mail.
In masura in care o asemenea practica va lua amploare (ma indoiesc) ne putem astepta ca o buna parte a politistilor rutieri sa fie ocupati doar cu dojenirea presupusilor contravenienti si cu redactarea de adrese de raspuns (in fine, la acest capitol isi pot face un tipizat). Ar fi coada la intrarea in sedii cu soferi chemati la interviu ... fara nici-o finalitate ... sanctiuni, suspendari de permise ... etc.
In plus, sa zicem ca acest gen de proceduri va lua amploare. Se vor prezenta soferii marlani la politie si vor fi dojeniti dar, marlani fiind, ii va durea fix in esapament si, intorsi pe carosabil, vor conduce la fel de neregulamentar/periculos. Cu timpul, in lipsa unor masuri coercitive, vor ignora invitatiile si atunci adresele de raspuns vor suna cam asa:
"am identificat pe soferul X ce conducea masina Y [era sa scriu BMW
]
l`am invitat la sediu dar, bulangiu fiind, nu s`a prezentat. Va asiguram de intreaga noastra consideratie !